6 augusti - First day of High School!

Scott kom och knackade på mitt rum klockan 5 på morgonen... Jag hade ställt alarmet 6:10 för att gå upp typ 6:20-30 någonstans, så jag ignorerade knackningen.
  • 5:00 knackar han på dörren, jag ignorerar.
  • 5:10 öppnar han dörren och kollar om jag är vaken, jag visar att jag är vaken.
  • 5:15 kommer han in och säger att jag inte får somna om för att han ska till jobbet, jag säger okej.
  • 5:20 kommer han och säger att han åker nu, jag säger okej, jag har satt ett alarm, hej då.
  • 5:25 kommer han och säger att han åker nu, IGEN, jag säger okej, hej då.
  • 5:30 åker han.
  • 5:35 går jag upp.
  • 5:40 slår Klaras alarm igång (Scott har gjort samma sak på henne som på mig), jag är inne i badrummet och när alarmet inte slår av efter 4-5 ringningar går jag ut och kollar, men det kommer inte från Klaras rum utan från köket, så jag går dit, det är Scott som på ringer hemtelefonen som han har lagt fram på en handskriven lapp, jag svarar och han säger att han bara ville vara säker på att vi var vakna så vi inte missar skolan (han är så omtänksam). På lappen står att vi ska ha en bra första dag och lycka till.
'

Lappen med telefonen på
'

Soluppgången på baksidan
'
Klara kommer upp och hoppar in i duschen och jag käkar frukost, vi gör oss i ordning och då kommer Kelly hem lagom tills det är dags att åka. Vi får skjuts till skolan och blir stoppade på vägen för att årets seniorer ska ha någon slags parad i olika fordon sista biten till skolan (typ som vi har studentflak, fast i början av året i sället, tydligen vanligt), det såg roligt ut.
'

Början av paraden, en brandbil och en golfbil
Polisen blockar vägen
'

Klara och jag utanför skolan
Foto: Kelly
'
Väl i skolan sprang jag till mitt hemklassrum som man ska gå till först de här 3 första dagarna, sedna efter börjar lektionerna direkt. Kelly och Klara gick till expiditionen för att registrera Klara och hämta hennes schema.
Vid sal 104 möttes jag av Ms. Long, min "hemlärare". Vi fick lite papper och jag pratade lite med några tjejer.
'
Klockan ringde och det var dags för 1st period, Mississippi studies med Mr. Forrester i sal 217. Jag såg nog lite vilsen ut för en tjej kom fram och hjälpte mig hitta vägen. Mr. Forrester var väldigt stor och sträng men skämtade rätt mycket. Lite läskig men han verkar bra.
'
2nd period var Creat writing med Ms. Wilkerson i sal 107. Hon var trevlig och det verkar som en rolig kurs!
'
Rast i 20 min, då letade jag rätt på Klara som hade fått sitt schema.
'
3rd period hade jag Biology 2 med Ms. Edwards i sal 212. Vi var en väldigt stor klass där, och läraren var ganska sträng men verkar bra.
'
4th period var Choral music med Ms. Crump i sal 205. Vääldigt liten grupp, 8 st tror jag vi var, 1 kille och alla var konstiga, till och med läraren. Hon var däremot snäll och skrattade jämfört med alla andra lärare.
'
5th period var World history med Ms. Carter i sal 111. Hon verkar trevlig och bra och inte för sträng, och andra sidan var mina sämsta ämne i grundskolan engelska och historia så vi får se hur dem i en kombo blir...
'
Lunch! Träffade Klara och vi åt tillsammans. Riktigt amerikanskt kändes det, mattanterna slevade upp det man ville ha av det som fanns, spagetti och köttfärs (mosat tillsammans), blandade kokta grönsaker, kokta morötter och bröd. Jag tänkte att eftersom jag ändå betalar lika mycket vilket jag än tar så testar jag väl allt. Sedan kunde man ta en liten skål med färska grönsaker (hur färska dom nu är), en lite kopp frukt-sorbet-puré-glass-grej, dressing i en påse och lättmjölk eller chokladmjölk i små mjölk packet. Gissa om vi ville testa chokladmjölken.
Vi hann nästan äta upp allt innan klockan ringde, så vi stoppade ner chokladmjölken i våra väskor för den hade vi inte hunnit öppna, jag tog brödet i munnen och när vi gick och slänge brikan var vi redan nästan ensam kvar i kafeterian. Lunchrasten var bara 20 minuter.
'
6th preiod hade jag Geometry med Mr. Stewart i sal 207. Han var lite oseriös, vi gjorde ingenting på hela timmen förutom att få våra böcker.
'

Skolmaten idag
'
7th period var English 3 (11th grade english) med Ms. Scott (som folk hade varnat mig för att jag inte skulle gilla) i sal 105. Hon pratade vääldigt snabbt, men jag hänge med på allt hon sa ändå! Varningarna var däremot tyvärr rätt... 2 läxor som jag tror var till imorgon. Blä!
'
Klockan ringde två gånger, slut på dagen och jag mötte Klara och vi gick till skolbussen. Det hade nog gått snabbare att gå direkt men det är absolut ingen bra väg att gå hem på så vi får se hur det blir i förtsättningen. Det var hur många skolbussar som helst! Vi fick hjälp att hitta våran som hette 8-2. Bussen åkte 8 minuter efter utringningen så man har inte super mycket tid på sig precis. Då åkte den och köade för att hämta upp småttingar från Caledonia lågstadie och mellanstadie som är samma skola på samma ställe, så då fick vi vänta där, sedan köa ut från skolan, efter det var vi på väg. De första som skulle av var huset innan oss så då ställde vi oss också upp för att gå av men chauffören sa nej vänta jag kör er fram, så stängde han dörrarna åkte 10 meter, stannade, öppnade dörrarna och vi kunde gå ut. I trädgården stod Kelly och tog kort när vi kom.
'

På skolbussen hem
'
Resten av dagen har jag tillbringat i soffan med Klara och gjort engelskaläxan, sen när Scott kom hem gick vi igenom papper som skulle skrivas under och han hjälpte mig med det sista av läxan.
'
Facts
  • Varje dag kommer se ut så här för mig schema mässigt, förutom onsdagar
  • Klara och jag var överens om att man lättare förstod vad de kvinnliga lärarna sa än de manliga (samma sak med Kelly och Scott)
  • Varje lektion fick man frågan "Är du från Sverige" "Oh, cool"
  • Du har 4 minuter på dig från att klockan ringer ut från en lektion tills att den ringer in till nästa, om du inte har rast imellan
  • Har du mobilen framme eller att den låter beslag tas den direkt. Första gången måste förälder hämta ut den, andra gången måste du betala 25 dollar eller vänta 30 dagar och tredje gången måste du betala 50 dollar eller vänta 60 dagar
'
Nu kommer jag inte på fler facts så ni får fråga så kan jag lägga till fler! :)
'
Nu ska jag sova! God natt!
Puss!
'

Kommentarer
Postat av: Pappa T

Seems like a good first day at school.

How about basketball and/or volleyball?



Kul läsning som vanligt.

Ha en fin första skolvecka!

2012-08-07 @ 08:36:34
Postat av: Emma

Åh vad roligt, och vilket ombyte från svenska skolan till den amerikanska! Kanske lite väl hårt med mobilerna kan man väl tycka, men det är ju annorlunda där än vad det är här - jag har ju mobilen uppe varje lektion, inte kanske för att smsa men använda miniräknare och så vidare. Men vad kul att du verkar ha det bra!



Puss och kram! <3

2012-08-07 @ 16:23:56
URL: http://emmavah.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh vad roligt, och vilket ombyte från svenska skolan till den amerikanska! Kanske lite väl hårt med mobilerna kan man väl tycka, men det är ju annorlunda där än vad det är här - jag har ju mobilen uppe varje lektion, inte kanske för att smsa men använda miniräknare och så vidare. Men vad kul att du verkar ha det bra!



Puss och kram! <3

2012-08-07 @ 16:24:07
URL: http://emmavah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0