Skolan

Imorgon börjar skolan, 6 augusti!
'
1 augusti var jag ju med Scott och fixade saker runt skolan som behövde göras innan skolstart, som sprutor och hälsa grejer och sånt. Då hämtade jag också upp mitt schema, valde mitt skåp och gick runt lite i skolan.
Jag blev junior... Men det var för att i denna skola har seniorerna redan läst de kurser som jag måste läsa obligatoriskt när jag är här + att dom bara går halvdagar, vilket jag inte vill göra för jag vill uppleva High School till max den tid jag är här (hoppas bara att dom har en junior bal!!!!!).
Jag kommer gå i 10th grade, alltså 10an, vilket är samma sak som 1an i gymnasiet i Sverige. Jag fattar INTE varför dom har satt mig där... De placerar nämligen alla utbytesstudenter i 10an eller 11an. Jag har bra betyg med mig från Sverige, har redan gått ut "10an" och dom som går i 10an här är ett eller kanske till och med 2 år yngre än mig... Jag mötte också geometri läraren (som Scott känner) och han sa att alla utbytesstudenter han har haft redan kan allt han lär ut så han tipsade oss att gå och se om jag kunde gå 11an. Det gjorde vi men de sa att jag måste prova på först för att jag troligtvis bara har läst lite av geometrin som han kommer lära mig.
Sedan är skolan i Sverige mycket svårare än här. Alla utbytesstudenter från Sverige som jag har pratat med fick bättre betyg än sina kompisar, till och med i engelska!!!
'
En annan sak som förvånade mig ännu mer var att jag inte fick välja vilka kurser jag ville ha! Jag vet att vissa kurser är obligatoriska, men här verkar 5 av 7 kurser vara obligatoriska och dom andra 2 kurserna var redan valda för mig. Troligtvis kan jag byta dom om jag inte vill ha dom, men det är inte säkert...
'
Aja, jag får ta det som det är och prova (och hoppas jag kan byta) :) Här är i alla fall mina kurser med lärare, den 2a och 4e tror jag är valbara kurser.
'
Första terminen kommer mina dagar se ut såhär:
  • Mississippi Studies  Mr. Forrester
  • Great Writing Mrs. Wilkerson
  • Biology 2  Mrs. Edwards
  • Choral Music Mrs. Crump
  • World Hist Mrs. Carter
  • Geometry Mr. Stewart
  • English 3 Mrs. Scott
'
Andra terminen kommer mina dagar se ut såhär:
  • US Govt  Mr. Scott
  • Public Speaking Mrs. Wilkerson
  • Biology 2 Mrs. Edwards
  • Choral Music Mrs. Crump
  • World Hist Mrs. Carter
  • Geometry Mr. Stewart
  • English 3 Mrs. Scott
'

Pappret jag fick med mitt schema på
(Period - Course Code - Course Name - Teacher - Room)
Det som står handskrivet höst upp är mitt skåps nummer
"# 179 "B section" commons area"
Det är ett mellan skåp (alltså inte högst upp och inte längst ner), och det är väldigt litet
Skåpen här i USA är mycket mindra än dom vi har i Sverige
'
Jag vet inte när lunchen kommer in varje dag men det lär jag väl märka.
Första ringningen är klockan 7:40 (väldigt tidigt, jag som är van att gå upp då på skoldagar). Sedan tror jag första lektionen börjar 7:50.
'
Detta är skolans hemsidahttp://www.lowndes.k12.ms.us/CHS/. Där kan ni se vilka kurser, sporter och annat som finns på min skola. Det finns också bilder från sport evenemang och baler.
'
Nu vet ni lite mer om min skola och skolgång här i Caledonia! Sedan kommer jag självklart berätta mer när skolan väl kommer igång och jag vet mer och exakt vad som gäller.
'
Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Pappa T

Kul!

Sträva efter att gå minst i 11 (junior year) om det 1- funkar och 2-är det DU vill!

Lycka till imorgon på skolstarten!

Have a great time with lots of fun

2012-08-05 @ 21:53:29
Postat av: Niclas

Ska bli kul att följa ditt år! :) hoppas allt fixar sig. Jag sitter fortfarande med tanken att man kanske ska åka nästa år ;),

2012-08-06 @ 08:34:10
Postat av: mikaela

plugg amanda ;) det kan ju vara så eftersom personerna i senior går bara halva dagar men då har de redan tagit allt annat alla andar år, och detbr därförndu inte får välja <3 lyyyyccckakaaaaa tiiillll

2012-08-06 @ 10:28:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0