Fasta

I måndags började jag förbereda mig för att fasta. Igår, torsdag började jag på riktigt.
Nertrappning -> fasta -> upptrappning är vad som gäller.
.
Nedtrappning
Några dagar innan fastan börjar man trappa ner, vänja magen vid mindre mat.
Första nertrappningsdagen åt jag som vanligt, fast utan någon sorts kött (kött, kyckling, fisk och ägg).
Andra dagen äter man endast frukt, grönsaker, filmjölk, grov gröt, kokt potatis och råris.
Tredje dagen åt jag enbart frukt och grönsaker.
Självklart drickar man ganska mycket dessa dagar eftersom man endast ska dricka sedan. Man dricker bara frukt- och grönsaksjuice utan tillsatt socker, örtte, buljong utan salt och mycket vatten.
.
Fasta
Fasteprogram för en dag:
(Fasteprogrammet är likadant varje dag och följs i 7 dagar.)

o   Frukost: 1½ dl fruktjuice blandat med lika mycket vatten.

o   Förmiddag: En stor kopp örtte av något slag.

o   Lunch: 1½ dl grönsaksjuice blandat med lika mycket vatten.

o   Eftermiddag: Två koppar örtte.

o   Middag: 2-3 dl saltfri grönsaksbuljong.

o   Kväll: Örtte av något slag.

Drick mycket vatten mellan målen!

'

Upptrappning

Gör ungeför samma sak som vid nertrappningen fast tvärt om. Fortsätta att följa fasteprogrammet under hela upptrappningen, men lägg till mat allt eftersom.

Första upptrappningsdagen börjar man äta frukt och grönsaker skuret i små bitar.

Andra dagen kan man äta frukt, grönsaker, filmjölk och kokt potatis i små mängder.

Tredje dagen äter man allt i små bitar, förutom kött, kyckling, fisk och ägg.

Dagen efter kan man äta som vanligt och utan fastedryckerna.

'

Både ner- och upptrappningen kan göras längre, men bör ej göras kortare än 3 dagar.

Drick inte kalla drycker, kroppstemperatur är bra.

Vill ni veta mer kan ni läsa på http://www.halsosidorna.se/Fasta.htm, där står det väldigt mycket om olika typer av fastor med mer.

'


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0